Tahák: přehled pojmů atd.
Úvod
– disciplíny psychologie (základní, speciální, aplikované)
– směry psychologie (behaviorismus, psychoanalýza, humanistická ps., kognitivní ps.)
Determinace lidské psychiky
Vnitřní a vnější činitelé determinace lidské psychiky
- vnitřní – biologická výbava, vrozená
- vnější – podmínky prostředí, psychologické (exoprostředí), fyzikální
– genotyp, fenotyp (vzájemný vztah genotypu a fenotypu při vývoji O)
- genotyp = genetická výbava získaná při početí, souhrn všech zděděných elementů
- fenotyp = prostředí; výsledek interakce určitého genotypu a určitého prostředí (G + P = F)
= souhrn všech vnějších znaků a vlastností jedince
Teorie determinace vývoje lidské psychiky :
- environmentalistické – výchova je primární, je jedno, s čím se narodíme
- nativistické – záleží, s čím se narodíme, to ostatní už nemá vliv
- interakcionalistické – oba vlivy jsou důležité, vnitřní i vnější
- individualistické – vše má vliv, neplatí žádné zákonitosti, vyvíjíme se novým způsobem, každý člověk je jedinečný
Vědomí, nevědomí
– základní charakteristiky vědomí (pojem,úrovně a stavy vědomí)
– vědomí = stav bdělosti, nabytá zkušenost, mysl (celý mentální komplex)
– definice: Vědomí je stav psychiky člověka, ve kterém si uvědomuje svou existenci, je tedy stavem pohotovosti k duševní činnosti.
– fce vědomí: monitoring (sledování okolí) + controlling (ovládání jednání)
- stavy: normální bdění, spánek, změněné stavy vědomí (halucinace, hypnóza), patické stavy vědomí při organických či duševních poruchách apod.
- úrovně: vědomí – podvědomí, předvědomí – nevědomí
– pozornost (pojem, vlastnosti, druhy, udržení pozornosti)
= zaměření a soustředění vědomí
– pozornost označuje zaměřenost či soustředěnost duševních činností na určitý objekt nebo děj.
– pozornost je mentální proces, jehož funkcí je vpouštět do vědomí omezený počet informací, a tak ho chránit před zahlcením velkým množstvím podnětů
– pozornost se dává do souvislosti nejen s vědomím, ale také s kognitivními (poznávacími) procesy (vnímání, paměť, učení, myšlení, představy, fantazie, intuice, ad.).
- a) bezděčná (pasivní) – vrozená (někdo bouchne do stolu, já se automaticky podívám, co se děje)
b) záměrná/ cílená (aktivní)
Vlastnosti pozornosti
- selektivita (výběrovost) – schopnost zaměřit pozornost na významné vnější a vnitřní podněty, důležitá je i schopnost ignorovat bezvýznamné stimuly
- koncentrace (soustředěnost) – vyčlenění omezeného počtu psychických obsahů, kterými se vědomě zabýváme
- distribuce (vigilita, rozdělování) – pozornosti mezi několik podnětů či činností (ale je to možné jen v omezené míře)
- kapacita (rozsah) – množství objektů, které člověk dokáže postřehnout současně nebo ve velmi krátkém časovém úseku (přibližně 4-5objektů), G. Miller 7±2podněty
- tenacita (stabilita, stálost) – bodová fixace má jen velmi krátké trvání (do 5 sekund)
- fluktuace a oscilace (těkání) pozornosti – pokud je pozornost narušena jiným podnětem
stadia spánku:
- spánek = změněný stav vědomí; reverzibilní stav chování s odpojenou percepcí
- stadia: (5 fází – 4 stadia non-REM a 1 stadium REM)
- * non-REM
- * REM (perioda mezi REM a non-REM trvá cca 90 -100 min.)
4. Vnímání (percepce)
– vnímání (pojem, vlastnosti)
– kognitivní (poznávací) proces
– specifická záležitost, každý vnímá jinak
– kognitivní schopnost založená na smyslovém zobrazování reality
– ORGANIZACE A INTERPRETACE SENZORICKÝCH INFORMACÍ (je to proces, jehož výsledkem jsou vjemy, které se mnohdy značně liší od neúplných údajů zaznamenaných našimi smysly)
-počitek vs. Vjem
– počitek = smyslový dojem (čití = procesy, při nichž naše smyslové orgány přijímají informace z prostředí) – barva, chuť, vůně, zvuk…X vjem = produkt vnímání, spojení více počitků, organizovaná senzorická data (není to pasivní odraz vnějších daností!)
– vlastnosti vnímání:
– selektivita, výběrovost – individuálně specifické zaměření (nápadností, velikostí, zájem, potřeba..)
– významovost, zkušenost – vnímání jedince ovlivní již získané zkušenosti (vědomosti, dovednosti)
– zlostnost, centrace, zaměřenost – vnímaný objekt (figuru) odlišujeme od pozadí (čím víc předmět kontrastuje s prostředím, tím lépe ho vidíme)
o daném předmětu; vjem nese určitý význam
– prahy vnímání – nebudou v testu
– gestalt zákony – GESTALT (TVAROVÁ) PSYCHOLOGIE
– definovala dva základní zákony:
- Existuje silná, pravděpodobně univerzální tendence seskupovat vnímané podněty do určitých celků
- Charakteristické znaky částí přitom nevytváří celek, nýbrž celek vtiskuje svůj ráz částem
- Další gestalt zákony:
- Zákon figury a pozadí – ve všech detailech dokážeme vnímat v jednom okamžiku buď jen obličeje z profilu, nebo pohár.
2. Zákon časové blízkosti – (rozsvěcení vánočních světel vnímáme z odstupu jako proud světla)
3. Zákon generalizace – (blízké oddělené body se z odstupu jeví jako spojená čára):
4. Zákon dobrého tvaru – Nedokončený obrazec vnímáme jako dokončený. Do vnímaného neúplného (či jen naznačeného) obrazce vkládáme nějaký smysluplný význam. Bílý trojúhelník dokonce vnímáme, i přesto, že mu chybí všechny strany.
5. Zákon uzavřenosti – Prvky, které se nacházejí blízko u sebe, vnímáme jako jednu součást (obrázek níže většinou vnímáme jako šikmý „templářský“ kříž). Spojení vzdálenějších prvků do celku nás většinou překvapí.
6. Zákon zkušenosti – (Veškeré vnímané objekty máme tendenci interpretovat na základě předchozích zkušeností)
7. Zákon pregnantnosti – Gestalt směřuje vždy k co nejjednoduššímu uspořádání prvků do jednoznačně definovatelného celku.
Myšlení, řeč (též kognitivní proces – zřejmě nejsložitější)
– myšlení (pojem, druhy)
– proces zpracování a využívání informací
– proces řešení problémů (tj. chápání vztahů mezi objekty a operace s informacemi a jejich
vztahy)
- myšlení se realizuje souborem myšlenkových procesů či operací
Druhy myšlení
- konvergentní – sbíhavé, pořád po stejných kolejích, 1 jasný výsledek, do hloubky
- divergentní – rozbíhvé myšlení, hledá spoustu řešení
- konkrétní – (manipulace s vjemy – vaření, praní, puzzle …)
- názorné – (operace s představami – zařizování bytu, geometrické příklady…)
- abstraktní – (operace se symboly – matematickými, verbálními …)
– základní myšlenkové operace
- analýza a syntéza
- abstrakce a konkretizace
- indukce a dedukce
- generalizace, zobecnění
- srovnávání, uspořádání, třídění (klasifikace)
– postupy při řešení problémů
- pokus a omyl
- vhled – „aha“ efekty
- algoritmus – vím, že když se chci pojistit, jdu do pojišťovny – je daný systém
- heuristika – objemný, nový, unikátní
– funkce řeči:
– expresivní – (předřečová úroveň, pocity, přání)
– sociální, komunikační
– intencionální – podle Husserla se týká pojmovosti – netýká se obsahu myšlenky
a v tomto smyslu zůstává řeč neproduktivní.
– stadia vývoje myšlení dle Piageta – nebudou v testu
6. Představy a fantazie
– představy (pojem, funkce, eidetické představy)
– kognitivní procesy
– v mysli utvářené obrazy vznikající bez přímé účasti činnosti smyslů
– reprodukovaný obraz předmětu založený na naší minulé zkušenosti (např. v mysli obraz místa, kde jsme byli – ale už nejsou přítomny smysly; kdybychom tam byli a byly zapojeny smysly, jednalo by se o vjem)
– fce: doplňují vnímání
– relaxační fce
– eidetické představy – představy blížící se přesností a úplností reprodukce vjemům (př. fotografická paměť; nebo u dětí – kolikrát nejsou schopny rozlišit představu od vjemu, věří představám jako něčemu, co se teď opravdu děje)
Asociační zákony
Primární zákony:
- podobnosti
- kontrastu
- dotyku (kontiguity) v prostoru
- dotyku v čase
- příčinnosti (kauzality
Sekundární zákony:
- živosti
- častosti
- novosti
– fantazie (pojem, funkce)
– představy překračující dosavadní zkušenosti
– fce: úniková (únik od reality)
– tvořivá (objevy, vynálezy)
7. Temperament, emotivita
– temperament (pojem, v čem se projevuje)
– určuje individuální typ reaktivity a dynamiky psychiky
– vrozený => málo ovlivnitelný; je možné naučit člověka se svým temperamentem pracovat
– projevuje se v emočním prožívání, v chování a vegetativních reakcích (červenání, třes rukou…)
– typologie ( Kretschmerova, Pavlovova, Eysenckova, Sprangerova – na čem založeny, stručný popis)
Seznam typologií:
- Ernst KRETSCHMER
- Ivan Petrovič PAVLOV
- Hans Jurgen EYSENCK
- Eduard SPRANGER
- Claude Robert CLONINGER
- KRETSCHMER
- Kretschmerova konstituční typologie (somatotypologie)
- STAVBA TĚLA x OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI (+ některé psychiatrické choroby)
Typy a jejich sobnostní vlastnosti:
- PYKNIK – družnost, dobrosrdečnost, smysl pro humor (maniodepresivní psychóza)
- ASTENIK – přecitlivělost x chlad, uzavřenost (schizofrenie)
- ATLET – netečnost, houževnatost (epilepsie)
PAVLOV
- charakteristiky neurofyziologické činnosti
- tři vlastnosti nervových procesů: SÍLA – VYROVNANOST – POHYBLIVOST
EYSENCK:
…navázal na Pavlova (labilita = slabost a stabilita = síla) a Junga (extro/ introvert)
kombinace dvou dimenzí:
- STABILITA X LABILITA
- EXTRAVERZE X INTROVERZE
SPRANGER:
– převládající hodnotové zaměření; typy:
- TEORETICKÝ – rozumové poznání – potřebují chápat, rozumět, proč má něco dělat
- EKONOMICKÝ – užitkovost – chce, aby jeho činnost měla smysl, užitek
- ESTETICKÝ – krása – potřebují, aby to, co dělají, bylo krásné – nemusí být užitečné ani mít smysl
- SOCIÁLNÍ – vzájemná pomoc (touha pomoci) – primární hodnotou je pomoc ostatním
- POLITICKÝ – požitek z moci (touha po moci J) – požitek z moci, potřeba rozhodovat, mít moc
- NÁBOŽENSKÝ – víra – primární hodnotou je víra
CLONINGER:
- psychobiologická (neurobiologická) teorie
- čtyři temperamentové dimenze osobnosti:
- VYHÝBÁNÍ SE POŠKOZENÍ – vymezena póly náchylnost k úzkosti a vitality spojené s riskováním (vysoký skór = pesimistické anticipování budoucnosti, bázlivost, plachost a unavitelnost)
- VYHLEDÁVÁNÍ NOVÉHO – vymezena póly explorační impulzivity a stoické uměřenosti; daná míra pátrací aktivity (vysoký skór = impulzivita, dráždivost, výstřednost, potřeba zkoumat, rychlé změny emočního ladění)
- ZÁVISLOST NA ODMĚNĚ – zakotvena sociálním přilnutím proti rezervovanosti či chladu vůči okolí (vysoký skór = otevřenost, vřelost, zúčastněnost, závislost na souhlasu druhých)
- PERSISTENCE (vytrvalost, odolnost) – ve smyslu pokračování v činnosti bez hledu na frustrace a únavu (vysoký skór = horlivost, pevnost, ctižádostivost, perfekcionismus)
– emoce (pojem, funkce, vlastnosti, klasifikace – emoční stavy)
– prožívání subjektivního stavu a vztahu k působícím podnětům a lidem
– emocionalita je specifickou dimenzí temperamentu určující základní způsob citového prožívání a chování
Fce:
- orientační – podle toho se orientujeme, co v určité situaci prožíváme
- regulující – regulují naše chování
Vlastnosti:
- subjektivnost
- trvání
- intenzita
- polarita
- ambivalence
- nakažlivost
- spontánnost
- neopakovatelnost (aktuálnost)
- hloubka
- citová iradiace
– klasifikace – emoční stavy:
INTENZITA X ČASOVÉ TRVÁNÍ
- NÁLADA – nízká intenzita, dlouhá časová dotace
- AFEKT – vysoká intenzita, velmi krátká časová dotace
- VÁŠEŇ – intenzita vyšší než u nálady, časově neomezená
– emoční inteligence (mimo rozumovou inteligenci) – projevuje se v oblastech:
- znalost vlastních emocí
- zvládání vlastních emocí
- schopnost sám sebe motivovat
- empatie
- umění mezilidských vztahů
8. Charakter, motivace
– charakter (pojem), základní charakterové vlastnosti (členění, příklady)
– soubor osobnostních vlastností, jimiž jsou určovány způsoby chování člověka vůči sobě, druhým lidem, společnosti, hodnotám, činnostem
– není vrozený, ale ZÍSKANÝ!
– morální úroveň jedince, schopnost řídit se normami chování
– základní charakterové vlastnosti:
1. Související se světovým názorem (uvědomělost, altruismus)
- související s pracovní činností (svědomitost, důkladnost)
- vyjadřující vztah k sociálnímu prostředí (uznání, soucit, takt)
- vyjadřující vztah k sobě (sebeúcta, skromnost)
- mravní (čestnost, upřímnost)
- CLONINGEROVA TYPOLOGIE (psychobiologická (neurobiologická teorie):
- tři charakterové dimenze osobnosti:
- SEBEŘÍZENÍ, SEBEDETERMINACE – kontrola a řízení vlastního chování podle zvolených cílů a hodnot
- KOOPERACE – empatie, pomoc druhým, tolerance (opakem je agresivita apod.)
- SEBEPŘESAH, TRANSCENDENCE – (překračování sebe samého ve vztahu k druhým lidem, k přírodě, popřípadě k nadpřirozené bytosti); soucítění (spoluprožívání s druhými lidmi i s přírodou); náboženské postoje aj.
– motivace ( pojem), motiv ( pojem, dělení)
– souhrn všech intrapsychických dynamických sil neboli motivů, které zpravidla aktivizují a organizují chování i prožívání s cílem změnit existující neuspokojivou situaci nebo dosáhnout něčeho pozitivního
Motiv = podmínka uvnitř organismu, která jej aktivizuje, řídí chování
– určuje směr aktivity, její intenzitu a délku
– buď chceme něco získat, nebo se pokoušíme něčemu vyhnout
– vznik motivů: interakcí vnitřního stavu a vnějších podnětů:
– z hlediska vnitřního = POTŘEBA
– z hlediska vnějšího = POBÍDKA
– dělení motivů:
- SEBEZÁCHOVNÉ – (vrozené – přežití jedince, přežití druhu)
- STIMULAČNÍ – (vrozené – potřeba optimální úrovně aktivace a variabilních vnějších podnětů)
- SOCIÁLNÍ – (regulují a ovlivňují mezilidské vztahy)
- INDIVIDUÁLNÍ PSYCHICKÉ MOTIVY – (hledání životního smyslu, obrana sebepojetí, potřeba svobodně se rozhodovat a jednat)
Maslowova pyramida potřeb – jedna z teorií, které se:
… pokoušejí se objasnit podstatu lidských motivů
… každá z nich nabízí rozdílný způsob, jak pohlížet na příčiny lidského chování a prožívání (Sigmund Freud, Henry Murray, Abraham Maslow)
– vůle (pojem, volní vlastnosti)
– schopnost chtění a z něj vyplývajícího jednání
– psychické procesy a vlastnosti, které zajišťují řízení činnosti a dosahování cílů:
Volní procesy (motivačně-volní procesy, složky volní aktivity)
- Uvědomění si vnějšího požadavku a vnitřního motivu
- Volba cíle
- Volba prostředků
- Vědomí průběhu jednání = realizace
Volní vlastnosti:
- vyjadřují záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytyčeného cíle:
- rozhodnost
- iniciativnost, činorodost
- neovlivnitelnost, odolnost
- vytrvalost
- sebekázeň
– postoj (pojem, jeho složky)
= získaný motiv vyjadřující jedincův vztah k určitému objektu, k věci, lidem, činnosti, skupině, události, ideji apod.
- složky postoje:
- KOGNITIVNÍ – poznání objektu, názory na něj, informace
- EMOCIONÁLNÍ – citové hodnocení (sympatie x antipatie, lhostejnost apod.)
- KONATIVNÍ – jednání či chování v souladu s předchozími dvěma složkami, popřípadě návyk
8. Učení, paměť
– učení (pojem, druhy, specificky lidské formy učení)
– aktivní individuálně typické zpracování informací, získávání zkušeností
– veškeré mentální a behaviorální změny, které jsou důsledkem životních zkušeností
Druhy učení:
- habitace (přivykání)
- senzibilizace (zcitlivění)
- imprinting (vtiskování)
- explorační chování
- klasické podmiňování
- operativní (instrumentální) podmiňování
- učení vhledem
- observační učení
Specifické lidské druhy:
- senzomotorické
KOGNITIVNÍ
- fáze předoperační
- fáze konkrétních logických operací
- fáze formálních operací
- SOCIÁLNÍ
- imitace/ nápodoba
- identifikace/ ztotožnění
– zákon efektu, strategie efektivního učení
– Thorndikeův zákon efektu: akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní pozdeji vyskytnou s větší pravděpodobností než akty chování, které k uspokojení nevedou
ODMĚNA X TREST
APETENČNÍ X AVERZIVNÍ CHOVÁNÍ
– transfer (vysvětlit)
– využití již existujících paměťových stop (pozitivní X negativní)
– paměť (pojem, fáze, druhy)
= schopnost zaznamenávat životní zkušenosti
Fáze paměti:
- vštípení/ kódování
- uchování/ retence
- vybavování/ reprodukce (spontánní vybavování x rekognice)
x
zapomínání
Druhy paměti:
- senzorická/ ultrakrátká
(informace ze smyslů – vizuální informace méně než 1 sekundu. , sluchové několik sekund)
- krátkodobá
(rychlost rozpadu obsahů krátkodobé paměti se pohybuje mezi patnácti až třiceti sekundami;
kapacita krátkodobé paměti se pohybuje kolem „magického čísla 7 ± 2„)
- dlouhodobá
(explicitní a implicitní)
8. Výkonové vlastnosti
– schopnosti – výkonové vlastnosti (pojem, jejich utváření)
– obecné předpoklady k určité aktivitě
– vlastnosti, které umožňují člověku naučit se určitým činnostem a dobře je vykonávat
– utváření: vrozené dispozice + jejich rozvoj učením
Vlohy, nadání, talent (pojmy)
Vlohy: !! biologický, vrozený předpoklad pro rozvinutí schopností => schopnosti nepovažujeme za vrozené (vlastnosti rozvinuté na podkladě vrozených vloh v průběhu vývoje jedince)
Nadání – !! soubor dobře rozvinutých schopností pro určitou oblast lidské činnosti; nadání pro matematiku, jazyky, určitou oblast umění
!!! nadání NENÍ soubor vloh!!!
Talent/ genialita – !! zvlášť vysoký až zcela výjimečný stupeň schopnosti či nadání
– Inteligence (pojem, základní faktory, fluidní a krystalická, hlavní typy)
– soubor kognitivních schopností, účastnících se poznávání, učení a řešení problémů
– obecný základ schopností
– obecná schopnost myslet, tj. řešit problémy, učit se a účelným způsobem se adaptovat na své životní prostředí
Základní teorie:
- SPEARMAN – KONCEPT OBECNÉ INTELIGENCE (g)
(IQ = (MV : CV X 100)
- GARDNER – TEORIE MNOHOČETNÉ INTELIGENCE
- typů (druhů) inteligence:
- Lingvistická
- Logicko – matematická
- Prostorová
- Hudební
- Tělesně – kinestetická
- Interpersonální
- Intrapersonální
- STERNBERG – TRIARCHICKÁ TEORIE INTELIGENCE
- analytická – (mentální kroky či složky používané k řešení problémů)
- tvořivá – (využití zkušenosti způsobem, který podporuje získání vhledu)
- praktická – (schopnost poznávat každodenní souvislosti a přizpůsobovat se jim)
Základní faktory
- vnímání
- prostorová představivost
- paměť
- slovní porozumění
- slovní plynulost
- zacházení s čísly
- usuzování
Druhy (dle modelu R. B. Cattela):
- FLUIDNÍ INTELIGENCE
Schopnost uvažovat rychle a abstraktně, schopnost řešit logické problémy, rozlišit
písmena, seřadit sekvence nebo orientovat v mysli objekt ve dvojdimenzionálním
prostoru.
- KRYSTALIZOVANÁ / KRYSTALICKÁ INTELIGENCE
Soubor naučených a získaných vědomostí, dovedností a odborných znalostí (např.
slovní zásoba, schopnost sečítat a odčítat …)
Metody
– pojem, druhy metod a jejich popis
Metody:
- Pozorování – nejtěžší metoda
- Experiment
- Rozhovor
- Dotazník
- Těsty a osobnostní dotazníky
- Kazuistika, anamnéza
- Rozbor výsledků činnosti
- Projektivní techniky
– podmínky nutné k vědeckému užití metody (objektivita, validita, reliabilita, standardizace)
Základní vlastnosti psychologických metod:
- objektivita – data hodnotí více výzkumníků, statistiky
- reliabilita (spolehlivost – stabilita v čase, vnitřní konzistence)
- validita (platnost) – např. když můj dotazník neodpovídá tomu standardizovanému, potom je můj výzkum neplatný
- standardizace – ověřenost